Huis Kopen Costa Blanca Spanje

Huis Kopen Costa Blanca Spanje

Het kopen van een huis aan de Costa Blanca (Spanje) kan erg tijdrovend zijn. Ook is het koopproces anders dan in Nederland en België. Wij hebben een samenvatting gemaakt van het aankoopproces. Toegespitst op de regio Moraira, Javea, Benissa en Jalon Vallei.

1. De Zoektocht | Huis Kopen Costa Blanca

Nederland en België hebben meerdere portals om koophuizen te zoeken. Deze geven veel goede informatie over het koopaanbod.
In Spanje zijn er ook huizenportals. De kwaliteit hiervan is helaas niet te vergelijken met Funda of Immoweb. De beste sites voor uw zoektocht zijn:

Deze portals geven u een eerste beeld van het aanbod en de prijzen. Het is echter niet voldoende om bezichtigingen in te plannen.
De belangrijkste redenen zijn:

  • Dezelfde woning staat er vaak meerdere malen op. Telkens met een andere beschrijving, foto’s en soms zelfs met een andere prijs. Dat kan tegenstrijdige informatie en dus verwarring opleveren.
  • De informatie is niet altijd actueel. Ook huizen die al lang verkocht zijn, blijven op de site staan.
  • De exacte adressen worden niet vermeld op de websites. Dit is vanwege privacyredenen en omdat een huis hier meestal niet exclusief bij één makelaar te koop staat.

2. De Aankoop Makelaar | Huis Kopen Costa Blanca 

Wij adviseren u om één (aankoop) makelaar in te schakelen bij de aankoop van uw huis aan de Costa Blanca Noord. U heeft dan één aanspreekpunt. Deze partij organiseert het hele zoekproces van begin tot eind voor u. Hij kent het gebied, de markt, de procedures en heeft een lokaal netwerk. Een extra reden om voor een aankoopmakelaar te kiezen in plaats van al het werk zelf te doen is dat het u niets extra kost. Hier leest u meer over in onze artikels Aankoop Makelaar in Spanje en Onze Werkwijze. Ons huizen aanbod in Moraira, Javea, Benissa, Calpe en Jalon Vallei vindt u via deze link.

3. Onderhandeling & Reserveringscontract | Huis Kopen Costa Blanca 

Zodra u het juiste huis heeft gevonden, start de onderhandeling. Deze verloopt via de makelaars. Uw makelaar adviseert u over de marktwaarde van het huis en de onderhandelingstrategie. Uiteindelijk beslist u natuurlijk zelf wat voor u een acceptabele prijs is.

Bij prijsovereenstemming wordt een reserveringscontract opgesteld. Dit is een kort contract waarmee koper en verkoper bevestigen dat zij een akkoord bereikt hebben. Ook betaalt de koper dan een reserveringsvergoeding. Meestal ligt dit rond de €5.000 / €6.000. Met het ondertekening van dit contract verplicht de verkoper zich de woning uit de verkoop te halen en geen nieuwe onderhandelingen te starten.
In het reserveringscontract wordt ook een termijn overeengekomen waarbinnen het koopcontract getekend moet worden. In de gestelde termijn heeft de koper de tijd om zijn onderzoek te (laten) doen en wordt de inhoud van het uitgebreidere koopcontract besproken. Dit is meestal 2 a 3 weken.

4. Juridische Controles | Huis Kopen Costa Blanca 

Tijdens de reserveringsperiode worden de benodigde controles uitgevoerd. Dit kunt u zelf doen of uitbesteden aan een advocaat of gestor. Wij adviseren om zelf een advocaat in te schakelen.
Anders dan in Nederland of Belgë is een advocaat bij het kopen van een huis in Spanje onmisbaar. Dit komt vooral doordat de notaris in Spanje een kleine rol heeft. Nog steeds wel een cruciale. Hij is namelijk getuige van de ondertekening van de koopakte. De notaris stelt vast wie het eigendom heeft en controleert de identiteit van de partijen. Maar daar blijft het bij. Hij doet geen recherche op het huis naar bijvoorbeeld openstaande schulden, hypotheken of beslagen. Zelfs de inschrijving in het eigendomsregister valt niet onder de taken van de notaris. Dat zijn zaken die een advocaat op zich neemt. Lees ons artikel Werkzaamheden van een Advocaat om een idee te krijgen wat een advocaat of gestor allemaal voor u kan doen.

5. Financiering | Huis Kopen Costa Blanca 

Anders dan in Nederland of België zijn voorbehouden van financiering (Richtlijnen Hypotheken in Spanje) en bouwtechnische keuring niet gebruikelijk. Deze worden meestal niet geaccepteerd als reden voor een kosteloze ontbinding van het reserveringscontract. Het is natuurlijk wel mogelijk om een Bouwtechnische Keuring uit te laten voeren. Wij kunnen u hierbij helpen.

6. Onderzoek | Huis Kopen Costa Blanca 

Uw advocaat of gestor voert het benodigde onderzoek uit naar de woning. Hij vraagt gegevens op bij het kadaster en het eigendomsregister, de gemeente, belastingdienst en de nutsbedrijven.
Het komt regelmatig voor dat de huidige eigenaren zaken hebben bijgebouwd en dit nooit geregistreerd hebben bij het kadaster en/of eigendomsregister.
Als dit het geval is, zal uw advocaat dit boven water krijgen. Meestal is registratie alsnog goed mogelijk en hoeft dit de aankoop niet in de weg te staan.
Deze fase van het proces wordt ook gebruikt om voorbereidingen te treffen voor uw aanstaande status als woningeigenaar in Spanje. U heeft een NIE nodig en een Spaanse bankrekening. Uw advocaat helpt u hierbij.

7. Koopcontract | Huis Kopen Costa Blanca 

Het koopcontract dient doorgaans getekend te worden binnen 2 á 3 weken na het ondertekenen van het reserveringscontract. Het koopcontract beschrijft alle voorwaarden die onderdeel zijn geweest van de overeenkomst. Met het tekenen van het koopcontract doet de koper tevens een aanbetaling van 10% (minus de eerder betaalde reserveringsvergoeding).

8. Overdracht | Huis Kopen Costa Blanca 

Op de afgesproken datum verschijnen alle partijen voor de notaris. Deze wordt door de koper uitgekozen. Uw advocaat en (aankoop)makelaar zijn ook aanwezig.
Indien nodig wordt de akte nog eens doorgenomen en toegelicht. Met uw advocaat heeft u ook de betalingen voorbereid. In Spanje worden deze vaak nog steeds met cheques gedaan. Na het zetten van de handtekeningen worden de cheques en sleutels uitgewisseld en bent u de nieuwe eigenaar van het huis!

9. Bijkomende Kosten | Huis Kopen Costa Blanca 

Boven op de overeengekomen aankoopprijs dient u rekening te houden met een toeslag van ongeveer 12% a 13% aan bijkomende kosten. Deze kosten bestaan grotendeels uit 10% overdrachtsbelasting en 2% a 3% voor notaris, inschrijfkosten en advocaat. Voor huizen boven de €1.000.000,– bedraagt de overdrachtsbelasting sinds kort 11%.
Bij nieuwbouw komt er nog 1,5% belasting bij (zegelrecht / Actos Jurídicos Documentados). Soms worden ook de kosten voor de aansluiting op water en elektra apart in rekening gebracht.

Bij het afsluiten van een Hypotheek komen hier nog eens eenmalige kosten bij voor hypotheekbelasting, openingskosten bij de bank, notariskosten en kosten voor het hypotheekadvies.

10. Jaarlijkse Kosten | Huis Kopen Costa Blanca 

Naast de eenmalige kosten bij de aankoop, zijn er ook de jaarlijkse kosten:

  • IBI. Dit is vergelijkbaar met de OZB ofwel een gemeentelijke belasting op onroerend goed.
  • Huurwaardeforfait. Dit wordt betaald via de inkomstenbelasting.
  • Basura (afvalstoffenheffing).
  • Gas, water en licht.
  • Inboedel-, brand- en opstalverzekering.
  • Onderhoud van zwembad en tuin (particulier of door middel van servicekosten).
  • Optioneel: Gestor / Advocaat voor onder andere de belastingaangiftes.

11. Beheer | Huis Kopen Costa Blanca 

Een huis kopen in Spanje brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Na het transport bij de notaris bent u verantwoordelijk voor het betalen van de lokale belastingen, de contracten met nutsvoorzieningen en het onderhoud.
Uw advocaat helpt u met het inschrijven bij de gemeente en het overzetten van de contracten voor gas, water en licht. Voor het onderhoud van de tuin en zwembad zijn er talloze bedrijven beschikbaar. Graag helpen wij u ook hiermee verder.

12. Verhuur | Huis Kopen Costa Blanca 

De Costa Blanca is een zeer populaire locatie voor toeristen (en met reden!). De verhuur van uw woning in de vakantieperioden is dan ook een reële mogelijkheid. Zo kan een huis kopen in Spanje uitlopen op een duurzame belegging met een jarenlang rendement. U kunt kiezen om de verhuur zelf te doen of uit te besteden aan een professioneel bedrijf.
Tot slot is het belangrijk om te weten dat u voor de verhuur een Registratienummer nodig heeft en belasting dient te betalen. Dit kunt u zelf regelen of via uw gestor laten lopen.